Is risotto gezond?

risottoDe Italiaanse keuken is een populaire keuken in Nederland. Nederlanders eten namelijk veel pasta. Risotto is dan misschien geen pasta maar wel een heerlijk Italiaans gerecht. Nu is de vraag hoe goed risotto eigenlijk voor je is. Kun je het juist vaak eten of is het verstandiger om het een enkele keer te eten? Kortom, is risotto gezond?

Wat is risotto?

Om te weten hoe gezond risotto voor je is, is het belangrijk om eerst te weten waar het precies uit bestaat. Risotto is een Italiaans rijstgerecht en bestaat dus ook voornamelijk uit rijst. De rijst wordt eerst droog gebakken en daarna in bouillon gekookt, hierdoor krijgt het zijn plakkerigheid. Tijdens het bakken worden groenten en vlees toegevoegd. Er zijn veel verschillende soorten risotto, aangezien je veel verschillende ingrediënten kan toevoegen. Zo heb je risotto met zeevruchten, pompoen en paddenstoelen.

Is risotto gezond of ongezond?

Risotto bestaat uit veel verschillende ingrediënten, dus er wordt per ingrediënt gekeken of het gezond is.

Risottorijst
De rijst die wordt gebruikt voor het maken van risotto heet origineel japanico maar wordt vaak gewoon risottorijst genoemd. Deze rijst is zeker niet ongezond maar zilverliesrijst is gezonder, hier zitten namelijk nog meer vezels, mineralen en vitamines in. Maar ook in de risottorijst zit behoorlijk wat vezels. Ook bevat risottorijst veel eiwitten en weinig vet en suikers. Verder bevat risottorijst meerder B-vitamines en mineralen kalium en fosfor.

Kip
Kip wordt vaak toegevoegd aan risotto, het smaakt er erg lekker bij. Kip is ook een gezonde keuze om als vlees toe te voegen aan je risotto, het is namelijk een relatief mager stuk vlees. Verder bevat kip meerdere vitamines en mineralen die erg goed voor je zijn. Zo is kippenvlees een belangrijke leverancier van eiwitten en vitamine B (1, 6 & 12). Verder is het rijk aan de mineralen ijzer en zink. Aangezien het juist geen koolhydraten bevat en wel vet gaat het goed samen met rijst. In rijst zit namelijk weinig vet. Hierdoor krijg je dus niet te veel vet en koolhydraten binnen.

Courgette
Courgette is een erg gezonde groente, het past perfect bij risotto. Courgette bevat erg weinig calorieën en toch een behoorlijk aantal vezels, hierdoor raak je er toch vol van. Ook is het hierdoor erg goed voor je spijsverteringsstelsel. Verder bevat courgette verschillende mineralen en vitamines zoals kalium, magnesium, vitamine B9 en vitamine B1. Hierdoor is courgette bloeddrukverlagend. Een perfecte groente dus om toe te voegen aan je risotto.

Champignons
Champignons staan tegenwoordig bekent als supergroente, hier zijn meerdere redenen voor. Om te beginnen is het eiwitgehalte van champignons zo hoog dat ze zowel als groente of als vleesvervanger gegeten kan worden. Champignons zitten vol mineralen als kalium, fosfor, koper, vezels en selenium. Vitaminen in champignons zijn vitamine B2, B3 en foliumzuur (B11). verder zijn champignons vet/cholesterolvrij en zoutarm. Ook een geweldige groente voor in de risotto dus.

Risotto kruidenmix
Kruidenpakjes beschikken vaak over te veel zout en te veel extra suikers. Bij de risotto kruidenmix van Knorr genaamd ‘Knorr Wereldgerechten Italiaanse risotto’ valt dit allemaal reuze mee. Zie de voedingswaarde hieronder:

Wat natuurlijk wel vaak het geval is, is dat de kruidenmix vaak lekkerder smaakt als je het zelf maakt van verse producten, maar dit is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Voedingswaarde
Risotto bevat over het algemeen veel groenten, vlees en uiteraard rijst. Bovendien bevat het veel vezels, eiwitten, mineralen en vitamines. Een erg gezond en vullende maaltijd dus.

Conclusie

We kunnen hieruit concluderen dat risotto een gezonde keus is voor een vullend diner en dat het goed past in een gezond voedingspatroon.