Is biefstuk gezond?

biefstukBiefstuk is mager vlees dat meestal van een rund of kalf komt. Biefstuk kan echter ook van andere diersoorten komen. Hoe dan ook, een lekker stuk malse biefstuk van tijd tot tijd in een restaurant of gezellig thuis gaat er bij iedereen wel in die graag een stukje vlees eet. Maar in hoeverre is biefstuk gezond voor je?

Wat is biefstuk?

Biefstuk is mals en mager spiervlees van de rund of het kalf, maar het wordt ook gebruikt als naam voor vlees van bijvoorbeeld de struisvogel, hert, kalkoen, paard, kangoeroe en bizon. Je hebt verschillende soorten biefstuk zoals ossenhaas, entrecote, cote, boeuf en kogelbiefstuk

Is biefstuk gezond of ongezond?

Vitamines
In biefstuk zitten veel vitamines. Zo zit in een stuk biefstuk al 200% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine B12, een vitamine die erg belangrijk is voor het aanmaken van rode bloedcellen en ook het immuunsysteem ondersteunt. Ook bevat biefstuk veel niacine of vitamine B3, een vitamine die nodig is voor de energievoorziening en het aanmaken van vetzuren. Verder bevat biefstuk vitamine D en vitamine B6. Vitamine B6 is vitaal voor de eiwitopname en vitamine D is belangrijk voor het behouden van sterke botten en tanden.

Mineralen
Qua mineralen zit het bij biefstuk ook goed. Zo zit er om mee te beginnen een aanzienlijke hoeveelheid zink in, wat weefsel vernieuwt en de spiergroei bevordert. Verder bevat biefstuk creatine, wat het uithoudingsvermogen en de spiergroei stimuleert. Carnitine in biefstuk stimuleert de vetwerking. Ook zit er nog wat ijzer en selenium in biefstuk. Selenium beschermt de rode bloedlichaampjes en cellen, ook bevordert het de werking van de schildklier. IJzer, een ander mineraal in biefstuk, is enorm belangrijk voor het zuurstoftransport en de stofwisseling. Zowel zink als selenium zijn antioxidanten en verkleinen de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten.

Hormonen in vlees?
Binnen de Europese Unie is het verboden om hormonen aan dieren toe te dienen in de veehouderij aangezien het schadelijk voor de gezondheid is. Voedingsmiddelen met hormonen mogen ook niet geïmporteerd worden in de Europese Unie en dit wordt regelmatig gecontroleerd.

Biefstuk uit de bio-industrie vs biologisch
Er zit een groot verschil tussen biefstuk uit de biologische veehouderij en de bio-industrie. Koeien krijgen in de bio-industrie namelijk granen en maïs te eten aangezien dit goedkoper is dan gras. Koeien zijn echter niet gemaakt om granen en maïs te eten en kunnen daardoor eerder ziek worden. Hierdoor wordt er in de bio-industrie preventief antibiotica gebruikt. Het eten van vlees waarvan de koe met antibiotica behandeld is zorgt ervoor dat men resistent tegen antibiotica kan worden. Dit betekent dat antibiotica bij de mens niet werkt als men ziek wordt.

Koeien uit de biologische veehouderij krijgen juist gras gevoed en hebben meer bewegingsvrijheid. Hierdoor zijn deze koeien gezonder en dit betekent dat het vlees ook gezonder is.

Mager vlees
Biefstuk is mager vlees. Mager vlees bevat veel minder vet dan andere vleessoorten. Alleen zit er in mager vlees ook verzadigd vet. Hier moet je niet te veel van binnen krijgen aangezien het je kans op hart- en vaatziekten kan verhogen. Het bevat bovendien enorm veel eiwitten. Dit is ook waarom veel sporters vaak vlees moeten eten. Eiwitten zijn cruciaal voor de groei en herstel van het lichaam.

Soorten biefstuk

Biefstuk kan op diverse manieren bereid worden, zoals je gevraagd wordt in een restaurant: rare, medium of well done. Als je voor ‘rare’ of ‘medium’ gaat, valt je biefstukje onder de noemer rood vlees. Rood vlees moet je niet te vaak eten aangezien dit waarschijnlijk kankerverwekkend is. Het gaat hier dan om darmkanker. Waarschijnlijk komt dit komt door het zogenoemde heemijzer. Dit is een stof die het rode vlees zijn kleur geeft en deze stof kan waarschijnlijk de darmwand beschadigen. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF) geeft aan dat je per week niet meer dan 500 gram rood vlees moet consumeren. Meer dan deze hoeveelheid kan waarschijnlijk kankerverwekkend zijn. 500 gram gebakken vlees komt neer op 700-750 gram rauw vlees.

Conclusie

Als conclusie kun je hieruit trekken dat een stuk biefstuk gezonde eigenschappen voor het menselijk lichaam heeft. Eet echter niet te veel biefstuk aangezien er gezondheidsrisico’s aan kleven als je er grote mate van consumeert. Geniet dus vooral van lekkere biefstuk, maar doe dit met mate.